Slaap lekker!

Welterusten?

De Hersenstichting is duidelijk: goed slapen is belangrijk! Niet alleen voor hoe je cognitief functioneert, maar ook voor het voorkómen van gezondheidsschade door slecht slapen. Chronisch slecht slapen vergroot namelijk het risico op neuropsychiatrische aandoeningen zoals depressie, angststoornissen en dementie. En op lichamelijke aandoeningen zoals obesitas, hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Helaas wordt slaap nog vaak over het hoofd gezien als onderdeel van een gezonde leefstijl, terwijl dit juist zó essentieel is. Het is belangrijk dat de noodzaak van goede slaap bekend is. Net zoals de voorwaarden voor goede slaap. In het schema* hieronder zie je dat Nederlanders over het algemeen lang genoeg slapen. Dat betekent niet automatisch dat iedereen in Nederland goed slaapt! Uit het onderzoek blijkt namelijk ook dat er een grote groep is die slaapklachten heeft of last heeft van symptomen van slapeloosheid. Het is dus niet zo dat als je maar lang genoeg slaapt, je gelijk ook een goede nachtrust hebt. Hoe goed slaap jij?

 

Slaap lekker!

Voldoende bewegen hangt samen met slaapduur en goede slaapkwaliteit. Dit blijkt ook uit recent onderzoek onder ruim 4000 Nederlanders tussen 40 en 81 jaar. Er wordt dan uitgegaan van de Nederlandse Norm Gezond Bewegen en van een normale slaapduur van 7 à 8 uur per nacht. Er is een verband tussen onvoldoende bewegen en een korte slaapduur, een lange slaapduur, moeite met in slaap komen en moeite met doorslapen. Het bevorderen van fysieke activiteit draagt bij aan het verbeteren van de slaapduur en slaapkwaliteit van volwassenen. Veel zitten (onafhankelijk van de hoeveelheid beweging) lijkt niet in verband te staan met slaapduur of symptomen van slapeloosheid. Er is geen verband met bewegen gevonden voor vroeger wakker worden dan gewenst. Bewegen doet je beter slapen dus. Slaap lekker!

 

*Slaapduur in uren is gerapporteerd door de deelnemers (of door de moeders bij jonge kinderen). Waardes zijn gemiddelden voor verschillende leeftijdscategorieën. NB = niet beschreven.

Bronvermelding: Volksgezondheidenzorg.info, Factsheet Resultaten Slaaponderzoek Hersenstichting 18 september 2017, Youngstedt & Kline, 2006; Driver & Taylor, 2000, Dolezal et al., 2017; Kelley & Sharpe-Kelley, 2017; Kredlow et al., 2015, McClain et al., 2014, Vallance et al., 2015

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *